איך יוצאים בבוקר מהבית ברוגע ובזמן?


שש וחצי בבוקר. לחץ. כולם ממהרים. מי עוד לא התלבש? מי עוד לא שתה? מי לא צחצח שיניים?

במשפחות רבות השעה הזו בין 6.30 ל 8.00 היא שעה בה הבית רוחש כמרקחה כשמעל הכול המטרה - לצאת בזמן.

 

אז איך מתארגנים כך שיוצאים בזמן אך גם ברוגע מהבית?

כשמדובר במשפחה עם ילדים גדולים ואפשר לנהל איתם שיחה אני ממליצה על שיחה משפחתית.בשיחה משפחתית, מנותקים מכל מכשיר שעלול להסב את תשומת הלב (טלוויזיה, טלפון) כשעל השולחן שתייה ומשהו לנשנש, יושבים ומשוחחים. במפגש המיוחד הזה ישתפו ההורים בהרגשתם לגבי התנהלות הבוקר עד כה במשפחה. הם כמובן יבקשו את הרגשת הילדים. מה דעתם? האם ואיך זה משפיע על היום שלהם?מה מפריע להם בבוקר?  איך לדעתם זה יכול להיות? ומה לדעתם יעזור כדי שהבוקר יהיה נעים וכולם יצאו בזמן?

למעשה יוצרים סרט על איך יראה הבוקר שלנו ביחד  בה בני המשפחה יהיו התסריטאים והבמאים.

אפשר לתת לסרט שם לדוגמא "הבוקר אצל משפחת ...." כיצד מעתה ואילך אנחנו רוצים שיראה הבוקר אצלנו.

התהליך הינו חגיגה בפני עצמה וגם התוצאה שווה.

הנה מספר רעיונות:

* תכנון מוקדם – תכנון יכול מאד להקל. כל הפעולות שניתן להכין ערב קודם כדאי לארגן כמו :

  כמו הבגדים שתלבשו. כן גם אתם ההורים. ארגון התיק על כל החפצים הנלווים, בקבוק המים..

  הכנת הילקוט והמערכת חש כאלו שכינים את הכריכים ומי שזה לא נראה לו לפחות שתהיה  

  החלטה מה יהיה בתוך הכריך.

  להכין... 

* אימון - אם ישנן פעולות שהילד צריך להתאמן עליהן יש לאמן אותו – אך לא בזמן אמת, לא

  בשבע בבוקר. כמו לגרוב גרביים, לנעול נעלים... אני מציעה לקבוע יחד עם הילד זמן להתאמן

  ולראות ביחד כמה זמן נדרש לכל המטלות כמו: צחצוח שיניים, שריכת שרוכים, לבישת הבגדים.  

  אפשר אפילו כמשחק. " בוא נבדוק כמה זמן לוקח לך להתלבש. "בוא נלמד איך נכון לצחצח

  שיניים." הילדים צריכים לדעת שאימון חשוב כדי  לפתח את האחריות ועצמאות שלהם.

 חשוב כמובן לעודד אותם על התקדמותם. "אני רואה שהצלחת ללבוש את החולצה.כל הכבוד! מחר   

  נתאמן על לבישת המכנסיים"

* סדר יום - חשוב מאד ליצירת הביטחון של הילדים כך גם סדר הדברים בבוקר.

   סדר הדברים בבוקר צריך להיות ברור ובודאי לא משתנה מבוקר לבוקר לפי מצב הרוח של

   מישהו. קמים, מצחצחים שיניים, מתלבשים, אוכלים....

* שעון מעורר -  ההורה יכול להעיר את הילדים. אך צריך לזכור שאבא יכול להיות שעון אך לא

  הנודניק שבשעון.

* ברכת הבוקר - אפשר להנהיג מנהג ברכת הבוקר. זה מדבק !כדאי להציע לכולם לקום עם חיוך ולהוסיף ברכת הודיה ליום החדש שלפנינו.

* ארוחת בוקר – ידועה חשיבותה של ארוחת הבוקר. על פי מחקרים, ילד שאוכל ארוחת בוקר יותר

  מרוכז והישגיו  יהיו טובים יותר. הארוחה יכולה לכלול פרוסת לחם אחת עם ממרח כלשהוא וכוס

  שתייה שהילד יבחר. העיקר לא לצאת על "בטן ריקה". אם הילד יאמר שאין לו תיאבון אמרו לו

 שייקח ביס אחד ומידי יום יוסיף עוד ביס. יש סיכוי  שבמשך הזמן יאמץ הרגל חשוב זה - ארוחת

 הבוקר.  

ההורים הם הדמויות המשמעותיות ביותר בחיי הילד. הורה הוא משמש מודל לחיקוי. כן נאה דורש נאה מקיים. כדאי שגם ההורה יאכל ולא רק ידבר על כמה חשובה ארוחת הבוקר.

*חוקים וגבולות -  לאחר שנקבעו הכללים חשוב כמובן לאכוף אותם. (אחרת לא יחשבו כחוק)   

  לדוגמא הוחלט: יוצאים בשעה  ב 7.30 אז יוצאים ולא חשוב מה קורה. ולילד אומרים "אם תספיק ל..... יהיה נפלא אם לא - נצא כפי שאתה" ומיד להוסיף "אבל מחר ננסה שוב." מאד חשוב לשדר אופטימיות וביטחון ביכולת של הילד לשתף פעולה ולקחת אחריות. קל מאד לצאת מאיזון ולכעוס. הרי השעון לא עוצר מלכת.  על האיפוק הזה ההורה צריך להתאמן.

* להיות שמייח - בכל מקרה יוצאים עליזים ושמחים לעוד יום קסום.

 

איזה סרט נפלא – זו יכולה להיות המציאות אצלכם מידי בוקר.

 

כפי שאמרתי ההתנהלות תלויה הרבה מאד בהורים. ההתגייסות של כולם והסרט שתוכנן ביחד יתרום. בתחילת הדרך כדאי לשוב ולעודד את הילדים בהמשך זו תהיה התנהלות מוכרת וברורה.

אז שיהיה בוקר טוב ויום נפלא!